گالری ما

اطلاعات تماس

تاریخچه معماری کلاسیک

یکی از پرکاربردترین سبک‌ها در معماری سبک کلاسیک است. سبک کلاسیک از دیرباز تا امروزه جزو محبوب‌ترین سبک‌های معماری به شما می‌رود. سبک کلاسیک امکانات زیادی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد و جذابیت‌های خاص خود را به همراه دارد. به همین منظوره امروزه هم در ساختمان‌ها از سبک‌های معماری کلاسیک استفاده می‌شود. اما اینکه سبک معماری کلاسیک چیست و تاریخچه آن در ایران و اروپا به چه صورت است، سوالی است که در ادامه این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم. اگر شما عزیزان هم به سبک معماری کلاسیک علاقه مند هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه معماری کلاسیک

معماری کلاسیک چیست؟

معماری کلاسیک یک سبک از معماری بوده که بیشتر طرح‌های آن یونان باستان الهام گرفته است. کلاسیک صرفا نه به این منظور که تنها در ساختمان‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلکه استفاده از طرح‌ها و الگوهای قدیمی در ساختمان‌های جدید را معماری کلاسیک می‌گویند. این معماری زیبایی خیره‌کننده ای دارد و معمولا از جزئیات زیادی تشکیل می‌شود. پیاده‌سازی آن به نسبت سایر سبک‌ها کار نسبتا دشواری است و زمان زیادی را برای آن باید صرف کنید.

اکنون که با این سبک از معماری بیشتر آشنا شدیم در ادامه قصد داریم شما عزیزان را با دانستنی‌های مهم به ویژه تاریخچه این سبک از معماری بیشتر آشنا کنیم.

تاریخچه معماری کلاسیک در اروپا

اصل این معماری به اروپا و به زمان‌های باستان و شهرهای باستانی آن باز می‌گردد. پایه و اساس این سبک از معماری از روم باستان، یونان قدیم و طراحی‌های شهر پاریس الهام گرفته اند. از این سبک از معماری در زمان‌های گذشته در اروپا بیشتر در اماکن عمومی، کاخ‌ها و کلیساها و بخش‌های مرفه‌نشین شهر استفاده می‌شد.

از همان زمان‌های دور استفاده از سبک کلاسیک نمایان گر تجملات و اشرافی‌گری بوده است. اگر قصد دارید تجملات ساختمان را به نمایش بگذارید استفاده از این سبک بسیار مناسب است. چرا که پرداختن به جزئیات و ریزه‌کاری‌ها و نقش‌های دقیق باعث می‌شود که ساختمانی زیبا و مجلل داشته باشید.

تاثیر انقلاب صنعتی اروپا بر سبک معماری کلاسیک

یکی از مهم‌ترین نقاط در تاریخ سبک معماری کلاسیک در اروپا، دوره انقلاب صنعتی بود. چرا که پس از این دوره این سبک در اروپا به یک پایان سریع رسید و تغییرات بزرگ باعث شد تا مردم از طرح‌های جدید و سبک‌های جدید استقبال کنند و به دنبال ایده‌های نو خلاقانه بروند. در این بین سبک‌های متفاوتی به معماری افزوده شد که مورد استقبال بیشتر مردم قرار گرفت که از مهم‌ترین آنها می‌توان از سبک‌های مدرن و نئوکلاسیک نام برد.

اما این پایان داستان سبک معماری نبود. با این وجود که سبک‌های جدید به معماری اضافه و عرضه شدند اما هنوز بودند کسانی که علاقه شدیدی به سبک‌های کلاسیک داشتند. به همین منظور برای اینکه بتوانند اصالت خود را حفظ کنند از الگوها و ساختارهای معماری کلاسیک به صورت تلفیقی از سبک‌های مدرن ترکیب کردند که باعث به وجود آمدن سبک‌های کلاسیک مدرن یا همان نئوکلاسیک شد.

شیوه‌های کلاسیک

پیش از اینکه به تاریخچه معماری کلاسیک در ایران بپردازیم، لازم است با پنج شیوه مهم در این سبک آشنا شویم. در این معماری پنج شیوه و یا پنج اصل مهم وجود دارد که سه مورد آن از معماری یونان و دو مورد دیگر از معماری رم باستان برگرفته می‌شود. شیوه‌های یونانی به نام‌های دوریک، ایونیک و کرنتین نام دارند و نظام‌های رومی نیز به نام‌های توسکانی و تلفیقی معروف هستند.

سبک معماری کلاسیک در دوره رنسانس

بیشتر تاریخ‌شناسان و محققین زمینه معماری معتقد هستند که اوج دوره معماری کلاسیک به زمان رنسانس باز می‌گردد. در دوره رنسانس نماها و ساختمان‌های بسیاری در سراسر اروپا با استفاده از طرح‌های کلاسیک ساخته شدند. این امر باعث شد تا ساختمان‌های قدیمی با طراحی‌ها خاص امروزه در سراسر اروپا وجود داشته باشد. در دوره رنسانس این سبک از معماری بشدت در سراسر اروپا رواج پیدا کرد و به همین دلیل بیشتر کاخ نشینان و قشر ثروتمند و دولتمردان اروپایی اقدام به ساخت ساختمان‌هایی با این طرح‌ها کردند. یکی از اماکنی که استفاده قابل توجهی از سبک کلاسیک داشت کلیساهایی بودند که به تازگی ساخته می‌شدند. برخی از کلیساهای دوره رنسانس از این سبک معماری پیروی کرده اند.

تاریخچه سبک معماری کلاسیک ایران

ایران از زمان‌های دور توانایی خود را در معماری به سایر کشورهای جهان ثابت کرده بود. دلیل اینکه ساختمان‌هایی با نمای کلاسیک و با استفاده از معماری کلاسیک در ایران کمتر دیده می‌شوند معماری بی‌نظیر باستانی ایرانی بود. در زمانی که اروپا از این معماری استفاده می‌کرد، خود ایران سبک‌هایی از جمله معماری پارسی، معماری پارتی و معماری باستانی را نمایش می‌گذاشت و بیشتر ساختمان‌ها و کاخ‌های ایران بر این مبنا و با استفاده از این سبک‌ها ساخته می‌شدند. به همین دلیل سبک کلاسیک در ایران به دور دست‌ها بر نمی‌گردد.

ورود سبک کلاسیک به ایران

سبک کلاسیک در دوره پهلوی وارد ایران شد و برخی از ساختمان‌هایی که در این دوران ساخته شدند از آن پیروی می‌کنند. البته سبک معماری کلاسیک در زمان پهلوی و حتی امروزه بیشتر در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه نیز یکی از طرح‌های مورد علاقه مردم ایران استفاده از الگوها و طرح‌های کلاسیک است. به همین منظور استفاده از سبک کلاسیک در شهرهای بزرگ بسیار رواج پیدا کرده است و طرح‌های آن را می‌توانید بر روی نمای بسیاری از ساختمان‌ها مشاهده کنید.

خلاصه اینکه، طراحی معماری کلاسیک در از زمان‌های دور در معماری اروپایی مورد استفاده قرار می‌گرفته و امروز در ایران نیز این سبک بسیار شایع است. در اروپا و در زمان‌های گذشته، قشر ثروتمند جامعه از این سبک از معماری استفاده می‌کردند اما امروزه بیشتر مردم از این سبک از معماری برای ساختمان‌های خود استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از این سبک را دارید به شما عزیزان توصیه می‌کنیم در خصوص سبک‌های تلفیقی نشات گرفته از این سبک نیز اطلاعاتی را به دست بیاورید.

همچنین اگر نیاز به اطلاعات تکمیلی تری دارید و یا دنبال اطلاعاتی در خصوص معماری و سبک‌های آن و طراحی ساختمان هستید می‌توانید به بخش مقالات سایت ما مراجعه نمایید.